The Sound of Music Bluray anmeldelse

Lyden af ​​musik var ikke en af ​​mine forældres yndlings ting, så derfor har jeg ikke gode barndomsminder om det som Wizard of Oz eller Chitty Chitty Bang Bang, som altid var Jule stauder i vores hus. Som teenager husker jeg hver gang filmen var på tv, ville kanalen ændre sig hurtigt, før Julie Andrews spillede den første linje i titelsangen. Det er let at se hvorfor, da Sound of Music ikke ser godt ud ved panorering og scanning på en 24-tommers skærm, og det lyder bestemt ikke godt med små monohøjttalere.

Det er sikkert at sige, at filmen ofte let afskediges som værende for schmaltzy og sørgeligt forældet, selv for den tid, den blev filmet i 1965, efter at hele showet først blev succesfuldt i 1959, og det ville være. det nyeste sæt fra Rodgers & Hammerstein. Da jeg endte med at se det indtil mine tidlige tyverne, havde jeg fordelen ved at se det på DVD på et 32-tommers bredskærms-tv og var helt fascineret. Direktør Robert Wise, der redigerede Orson Welles ‘Citizen Kane, formåede at fortælle Von Trapps-historien med alle sangene, men ingen af ​​sakkarinet. Han erobrede også Anschlußs virkelighed uden at prædike eller overforenkle Nazitysklands politik og dets besættelse af Østrig i 1938.

Nu kommer vi til 45-års jubilæet Blu-ray-udgave, og jeg er igen helt overvældet af filmen, og denne gang har jeg fordelen ved at se den med min søn, der er 5 år og er forbløffet over, at han glæde dig ved fløjten. rundvisning i Salzburg, som er Do-Re-Mi, den fremragende digitalt gendannede 70 mm udskrivning, der fylder 50 tommer plasmaskærmen med en vidunderlig 1080p / AVC MPEG-4 overførsel, som skal rangere blandt de bedste, jeg nogensinde har set . Hver note resonerer krystalklar i uberørt DTS-HD 7.1-kvalitet, og du indser, at hvad du så presset på gamle fjernsyn, der voksede op i 1980’erne, aldrig kunne gøre Oscar-vinderen retfærdig for bedste billede af 1965 og skal være delvis ansvarlig for filmens dårlige ry i så mange år.

Pakken leveres med en anden Blu-ray chock fuld af ekstramateriale, hvoraf det bedste, for min smag, er Rodgers & Hammerstein: The Sound of Movies, en spillefilm retrospektiv, der sporer hele historien om deres succesrige kreative samarbejde. af originalen. trin Maria Von Trapp, Mary Martin. Der er også et langvarigt interview med manuskriptforfatter Ernest Lehman, der også skrev Hitchcock’s North by Northwest, hvor han fortæller processen med at formidle sin vision om The Sound of Music til biografmålgrupper, han er stort set at takke. for at fjerne meget af sentimentaliteten. af librettoen og injicere den med ægthed og en autentisk ånd.

Jeg håber, at det nu har genvundet sin tidligere glans, at fremtidens publikum får chancen for at vokse op med denne vidunderlige historie om en families kamp gennem sang for at rejse gennem Alperne og langt ud over det tredje Adolf Hitlers Reich med nogle af de bedste populære sange skrevet i det 20. århundrede; Ikke kun titelsporet og Do-Re-Mi, men også My Favorite Things, Lonely Goatherd og Edelweiss er fyldte med fremragende forestillinger fra den utrættelige Julie Andrews og vender sig tørt som den strenge patriark af den frygtindgydende Christopher Plummer. Musikken lyder så skarp og lys som en ny pin på Blu-ray og for at vise sin varige appel bad min søn mig om at sætte Do-Re-Mi på hver dag i denne måned !