Svengali Bluray live anmeldelse

Jeg mødte Jonathan Owen først for et par år siden, da jeg arbejdede på Cass Pennants første dokumentar, Casuals, han var en af ​​de mange interviewpersoner, der hjalp med til at fortælle historien om modebilledet. Mod og afslappet.

Som mange har vidnet, er Jonny virkelig en af ​​de bedste stipendiater, du sandsynligvis vil møde, især i underholdningsindustrien, og hans vindende charme er kernen i succesen med det Svengali-projekt, han har arbejdet med siden. den første. viral debuterede på YouTube i 2009.

Den oprindelige serie af webisodes fangede opmærksomheden fra fans af Mod-kultur og musik og blev hyldet af London Evening Standard som den “bedste ting på internettet” på det tidspunkt. Med en håndfuld komos fra rockverdenen, herunder det virkelige liv ‘Svengali’ Alan McGee og Carl Barât fra The Libertines, sporer han ankomsten af ​​den tidligere walisiske faktor Paul ‘Dixie’ Dean til London med store forhåbninger om promover det grove og bøllebånd The Premature Kudos til den øverste-af-popper-mest.

Mens viralerne på fem minutter for det meste fokuserede på Dixies naivitet og hans forhold til hans tidligere Valley-modstand, Brian Horse (y), nu en succesrig A & R-mand, hvis kontakter inkluderer alle de store figurer i branchen. Britisk musik udvider funktionen ved at omdanne Spotlight til hans langmodige forlovede, Shell, spillet af den frygtede BAFTA-vindende skuespillerinde, Vicky McClure.

Ud over det centrale romantiske plot får vi endelig chancen for at se The Prems samt et glimt af Dixies walisiske rødder; Særligt effektiv er scenen, hvor hendes far spillet af den afdøde Brian Hibbard fortæller Dixie, at det ikke varer længe, ​​og de deler et poetisk øjeblik af rent filmguld. Jeg kommer tilbage til denne scene igen og igen, ikke kun blev den gjort mere gribende af Hibbards egen død kort efter filmen sluttede, men fordi jeg ikke kan sige, om den er helt skrevet eller fuldstændig improviseret, alligevel er det en vidunderlig rundvisning af de to mænd.

Det centrale element, som filmen formår at afsløre langt mere dybtgående, er den grundlæggende forskel mellem Dixie og Horsey, som på papir kunne ses som to sider af samme mønt. Begge kommer fra den samme ydmyge begyndelse, men den ene har helt genopfundet sig selv ved at læne sig ind i hans fortid, mens den anden helt omfavner ham. Det er en skam, at Roger Evans ‘optræden som Horsey ser ud til at være stort set blevet overset af kritikere, næppe nævnt i de fleste almindelige anmeldelser, jeg har læst, der er den Yin, der er nødvendig for Dixies Yang og den undervurderede kombination af forlegenhed, misundelse og forvirring, den viser på skærmen, er en af ​​filmens vigtigste styrker.

Svengali formår at være både en musik- og modesatire på samme tid, hvor ejeren af ​​Martin Freemans Mod-Elite-pladebutik og chefen for Matt Berrys uhyrligt skræmmende label giver masser af griner, men det er også en romantisk komedie, en klods til historien og en kompisfilm; det virker adskilt, men det holder faktisk meget godt sammen. Dette skyldes uden tvivl Jonny Owens centrale præstation som Dixie, i rammen næsten hele tiden hans varme, generøsitet og oprigtighed oser fra skærmen.

I en af ​​de bedste scener reflekterer en udsat Horsey, der tilbringer al sin tid med ja-mænd, die-hard medietyper og ludere, på hvad Dixie har, som han ikke har, og mens han er fokuserer nøje på, hvordan han er i stand til at få øje på musikalsk talent, er det indlysende, at det vigtigste, som Paul Dean har om Brian Horse i sit liv, er kærlighed; både familie og romantisk. Dixie har været tro mod sig selv og sin oprindelse, så ved at træde væk fra alt, hvad han stræbte efter, bevarer han sin værdighed og sin lidenskab for livet.

Svengali har bevist, at det er muligt at lave en uafhængig kvalitetsfilm med et lavt budget i Storbritannien, der ikke behøver at passe ind i en cookie cutter for at nå sit publikum. Filmens rejse gentager Dixies ånd i enhver ramme og er et testamente for alle, der troede på den og arbejdede for at bringe den til den store skærm gennem årene. Jeg er meget glad for at se, hvad Root Films, joint venture mellem Jonny Owen og producent Martin Root, gør næste gang, og jeg ønsker dem fortsat succes.