Nokia 5610 XpressMusic Mobile Review – Nokia retter sig mod Walkman-telefoner

Musikafspillere i telefoner er siden introduktionen af ​​Motorola ROKR blevet en standardfunktion over hele linjen. Hvad der engang var noget, der adskiller en telefon og producent fra en anden, er nu en funktion, som enhver telefon på markedet (bortset fra dem, der er “gratis telefoner, hvis du tager en kontrakt”) ser ud til at have.

At forsøge at differentiere dig selv på din musikafspiller har længe svaret til at prøve at differentiere din bil baseret på dens kopholdere. Med deres mobiltelefon i skyderen formfaktor 5610 formår Nokia at differentiere sig på integrationen af ​​musikafspilleren med resten af ​​telefonen.

Nøglen til dette er et sæt funktioner kaldet Navislide, som bruges til at styre telefonens musikfunktioner med et enkelt tryk på kontrollerne – hele keyboardet på Nokia 5610 er ret godt designet, hvor tasterne giver meget god taktil feedback og en hurtig reaktionskurve. Med enhedens generelle konstruktion er det hele godt konstrueret – passer i hånden, kan bruges med den ene hånd let og er meget robust.

Men tilbage til Navislide – hvis du nogensinde har brugt et iPod-joghjul, er Navislide som at falde fra en log. Det er simpelt, justerbart og bemærkelsesværdigt nemt at bruge. Vend den til venstre for at bruge musikafspilleren, vend den mod højre for at bruge den indbyggede FM-radio, vend den op til næste spor eller station eller ned for den forrige. Det er en bemærkelsesværdigt nem at bruge enhed.

Denne rullepanel er også meget nyttig, når du bruger menuer til andre telefonfunktioner. For det første en note til skærmen: det er en simpel truisme af modenheden af ​​disse enheder med væksten på markedet; denne skærm ville have været betragtet som smuk og high-end for to år siden; den er skarp, lys og let at læse; skærmen har QVA-opløsning og er god nok til at se videoer. (Faktisk har mobilen et lille VGA-kamera til at foretage videoopkald.)

Menusystemet er godt indrettet med fire konfigurationsmuligheder til rådighed, og det er tydeligt, at Nokia gør god brug af sin udviklingsindsats i System 40-operativsystemer. D-pad’en er fuldt brugerkonfigurerbar og tilbyder dig mange muligheder for at bruge telefonen jævnt og let.

Som telefon er det en fuld GSM / HSDPA 3G-netværkstelefon og kan få sin firmware opdateret trådløst, uden at skulle forbinde den til en stationær computer. Dens interne kontaktsystem kan gemme 2.000 kontakter, og der er fuld kopi og indsætning mellem alle apps på telefonen. (For godt, når du har brugt kopi og indsæt på en telefon, er det næste spørgsmål “Hvorfor tog det så lang tid at implementere …”)

Endelig har 5610 et fremragende 3,2 megapixel kamera med en indbygget LED-blitz og anstændig autofokus. Selvom det ikke får dig til at droppe dit dedikerede digitale kamera som et fotograferingsværktøj, er det mere end nok (og grænser op til overkill) for noget at tage hurtige snapshots. Nok en gang gør Nokias opmærksomhed på brugergrænsefladen kameraet til en drøm at bruge.