Bang Your Head – The Rise and Fall of Heavy Metal – Review

Bang Your Head: The Rise and Fall of Heavy Metal, David Konow, Three Rivers Press, 2002.

Jeg har altid været fascineret af både musik og historie, og en bog om en bestemt musiks historie er som at dræbe to fugle i én smag. Jeg har læst et par bøger om heavy metal historie, og Bang Your Head er den mindst opløftende. Sikker på, det var en sjov læsning, men alle Rock n Roll-bøgerne er sjove at læse. Det eneste, der fik mig til at købe denne bog, er det faktum, at jeg endnu ikke har fundet en bog om stigningen og faldet i 80’ernes Cock Rock-scene, og denne bog, selvom den ikke er så komplet og Dybtgående, som jeg håbede, indeholdt uklare oplysninger om den dille, globale 80’ers mode, som hjalp med at lancere MTV til et højt betalende, rentabelt show.

Store hår og kasser med hårsprays, fiskenet og spandex, groupies og backstage assists og uforglemmelige Power Ballads og ja, grupper. Bands som Motley Crue, Guns N Roses, Quiet Riot og Poison har taget verden med storm. Det er kommet til de malaysiske kyster, og inden du ved af det er Search, Wings, Lefthanded og May, for at nævne nogle få, blevet de små ambassadører for Sunset Strip.

Bogen er 496 sider tyk, og forsiden er det kedeligste bogomslag, jeg nogensinde har set. At være en person, der normalt bedømmer en bog efter dens omslag (bogstaveligt talt), ville det have været bedre, hvis forlaget valgte at belægge forsiden i sort og udskrive titlen et eller andet sted i midten i hvidt, jeg ville have købt bog på stedet og derefter. Omslaget var en slags afskåret og limet samling med xerox kvalitetsfarvning, som jeg tror på i et forsøg på at gå efter den gammeldags fanzine-følelse.

Historien var lys; det gav et godt overblik over hanestockscenen i begyndelsen af ​​1980’erne; bogen var alligevel en sjov læsning, men den kunne have været bedre. Udover manglen på dybde manglede bogen også fotos. Du skriver ikke en bog om Rock N Roll, beskriver den storslåede udsigt over den legendariske Sunset Strip, illustrerer hundredvis af skøre grupper og har kun et par fotos i den!