Anmeldelse – Winterreise spillet på saxofon

Jeg købte for nylig Yuri Honing og Nora Mulder’s Winterreise CD fra Amazon. Winterreise indspillet på saxofon? Hvor interessant! Desværre startede skuffelserne, så snart jeg returnerede (pap) sagen. I modsætning til hvad omslaget antyder, indeholder disken ikke hele Winterreise-cyklen, der spilles på saxofon. Disken på tretten spor indeholder tolv sange til Winterreise i tilsyneladende tilfældig rækkefølge og slutter derefter med Schuberts Der Tod und das Mädchen.

Saxofon Yuri Honing Winterreise

Selvom jeg købte albummet for dets nye appel, må jeg indrømme, at jeg havde noget håb om, at saxofonen på en eller anden måde ville overskride sprog og gå direkte til hjertet af tæt musik; udtrykker ensom lyst og øm sorg. Hvor forkert jeg havde. Selvom jeg stadig hævder, at en sådan optagelse kunne laves, er dette album ikke.

Moulders klaverspil er tydeligt i stand, og hun formår at fange alle de korrekte toner og dynamikker, men det føles stadig mere som et dygtigt knaptryk end ekspressiv musik.

Det mærkeligste ved denne optagelse er den rytmiske metronomiske præcision, som den udføres med. For en jazzmusiker, der spiller et jazzinstrument i en stil kendt for sine rytmiske udvekslinger, ville man forvente, at Honing og Mulder tillod den følelsesmæssige lyriske linje at påvirke noget af stivheden af ​​den skrevne rytme. . Desværre gør de ikke sådan noget.

En undtagelse fra denne uheldige regel er Der Leiermann, som er det tredje spor og kun er opført som “Nr. 24”. Her er en vis rytmisk frihed tilladt – på bekostning af klaveret. Ja, det er sandt, klaverdelen er blevet erstattet af hvile. Bortset fra omkring to søjler i midten, hvor han på mystisk vis vender tilbage til et overraskende besøg for at rejse igen lige så mystisk. Det samme arrangement “drop the piano part expect for a random interjection in the middle” anvendes på Das Wirtshaus, eller som de kalder det: “Nej. 21.”

Manglende tilsyn med det poetiske indhold af cyklussen gennemsyrer produktionen: sangene er rodet, hvilket gør plotbevægelsen ugyldig, og de sange, der kom ind på pladen, er anført efter nummer snarere end titel. Manglen på ord bliver dog især mærkbar, når Honing gentager noter. For en sanger bærer gentagne toner normalt en ny stavelse og har derfor en iboende tekst. Desværre går dette tabt på Honing, der kun ser en linje med små sorte prikker og spiller dem som sådan.

Det er sådan en skam og et sort øje på instrumentalister over hele verden, at denne optagelse var sådan en flop. Instrumentalmusik har evnen til at overvinde sprogets følelsesmæssige grænser, men ved at udføre musik baseret på poesi og ikke genkende det endte de med det værste af begge verdener.

Så kunstnerisk steril som denne optagelse kan være, er den elsker af nyhedsmusik stadig meget glad for, at jeg har det. Jeg mener, det er Winterreise på freakin saxofonen!